journey without destination

journey without destination

Thursday, November 10, 2011

Eko-Tourism




Pengenalan

Jualan Mega Tarikan Yang Lemah

Kajian yang telah dijakalankan oleh Pemahaman Mastercard antarabangsa semasa suku ketiga tahun 2005 tentang “Kuala Lumpur sebagai destinasi perlancongan” adalah sesuatu yang memeranjatkan. Beberapa pelancong dari Eropah menyatakan mereka tidak akan kembali ke Kuala Lumpur untuk berbelanja kerana bagi mereka Bangkok menawarkan harga yang lebih murah. Kebanyakkan pelancong daripada Cina dan India dapat menemui barangan serupa di negara asal mereka yang lebih murah. Apabila Malaysia bercadang menjenamakan dirinya sebagai “syurga membeli belah” pada 1999, Masih banyak yang perlu dipelajari untuk bersaing destinasi perlancongan di Asia seperti Singapura, Hong Kong, dan Dubai

Bagi membantu peningkatan dalam sektor perlancongan Malaysia, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Perlancongan telah memutuskan mulai tahun 2000, akan diadakan tiga jualan tahunan iaitu pada Mac, Ogos dan Disember. Tempoh masa empat tahun telah diberi oleh kementerian agar Malaysia bermula Januari 2000 hingga disember 2003 agar Malaysia menjadi syurga membeli belah nombor satu di Asia. Selepas tujuh tahun, kita masih lagi terpaksa bersaing dengan Hong Kong, Dubai dan Singapura dan kita masih ketinggalan di belakang Thailand dan Indonesia. Menurut Menteri Perlancongan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansur, Malaysia masih belum mencapai status sebagai destinasi perlancongan antarabangsa  dan mungkin berada di kedudukan kelima di Benua iaitu selapas Hong Kong, Singapura, Dubai, Thailand. Malaysia masih berusaha bagi mencapai status syurga membeli belah. 

Kita masih lagi bukan destinasi bebas cukai seperti Singapura atau Hong Kong namun pelancong masih tidak tahu bahawa terdapat kedai-kedai yang menawarkan barangan bebas cukai. Permohonan untuk mendapatkan pelekat untuk tujuan itu sedang diusahakan. Kementerian juga sedang mempertimbangkan jualan tambahan pada 2007 namun, peruncit berkata mereka tidak mampu untuk meghadapi jualan yang banyak kerana kehabisan stok dalam minggu awal jualan. Mereka mencadangkan untuk mengadakan hanya dua jualan mega sebagai acara tahunan. Malaysia mencadangkan untuk mengadakan jualan bersempena ulangtahun kemerdekaan Malaysia yang ke-50. Memang benar terdapat ramai pelancong tetapi mereka masih belum berbelanja. Bagi menjadikan Malaysia sebagai destinasi perlancongan memerlukan lebih dari kekerapan jualan.




Faedah-Faedah Eko-Tourisme Kepada Komuniti 
Tempatan

Industri perjalanan dan pelancongan, yang melingkungi pengangkutan, penginapan, makanan dan bahan minuman, serta riadah dan hiburan, merupakan penyumbang kedua terbesar bagi KDNK Malaysia. Tidak dinafikan bahawa industri perjalanan dan pelancongan memainkan peranan yang besar dalam menjana pendapatan pertukaran asing, mencipta pekerjaan baru dan memberangsangkan pembangunan ekonomi. Walaupun berhadapan dengan cabaran seperti peristiwa-peristiwa perang dan konflik, keganasan, bencana alam dan wabak penyakit, industri perjalanan dan pelancongan akan mengekalkan pendapatan pekerja dan pemacu pertumbuhan bagi negara. 

Di bawah National Ecotourism Master Plan dalam tahun 1996, ecotourism adalah ditakrifkan sebagai tanggungjawab perjalanan dan lawatan ke kawasan-kawasan semulajadi yang tidak terganggu untuk menikmati dan menghargai alam yang memelihara alam sekitar dan mengekalkan kesejahteraan orang tempatan. Selain melindungi alam sekitar, ecotourism juga boleh membantu menukar komuniti-komuniti tempatan dalam satu cara yang positif. Sejak komuniti-komuniti tempatan adalah penerima-penerima langsung daripada ecotourism, ia hanya komuniti-komuniti tempatan sahaja yang memainkan satu peranan aktif dalam perancangan, pembangunan dan proses pengurusan. Faedah-faedah bagi ecotourism untuk komuniti-komuniti tempatan boleh secara kasar dikategorikan sebagai ekonomi, sosio-budaya dan fizikal. 

Faedah ekonomi paling jelas adalah peningkatan-peningkatan dalam pekerjaan dan pendapatan. National Ecotourism Plan mengakui komuniti-komuniti tempatan itu tinggal di kawasan ecotourism umumnya memperoleh pendapatan yang rendah. Oleh itu, ecotourism menyediakan satu pilihan ekonomi yang berdaya maju untuk komuniti-komuniti itu. Sebelum ecotourism memperolehi populariti, pengekstrakan sumber asli untuk tujuan pembangunan ekonomi seperti pembalakan hutan, perlombongan dan pencerahan tanah untuk pertanian adalah hanya sumber-sumber pendapatan untuk komuniti-komuniti ini. Walau bagaimanapun, aktiviti-aktiviti ini akhirnya akan membawa kepada menjejaskan alam sekitar dan ketidakseimbangan ekologi. Ecotourism, sebaliknya, menggalakkan tanggungjawab perjalanan ke kawasan-kawasan semulajadi yang menjaga integriti ekosistem dan menghasilkan faedah ekonomi kepada komuniti-komuniti tempatan yang dapat menggalakkan pemuliharaan. 

Oleh itu, ecotourism adalah satu strategi pembangunan yang lebih mampan, melindungi ekosistem dan pada masa yang sama menyediakan seperti pendapatan dan pekerjaan yang disediakan untuk komuniti tempatan. Berkenaan dengan faedah sosio-budaya, sejak ecotourists adalah pengembara-pengembara mencari keunikkan dan ketulenan pengalaman-pengalaman pengembaraan, terdapat satu insentif tambahan untuk komuniti-komuniti tempatan untuk mengekalkan warisan mereka yang tradisional dan gaya hidup untuk tempoh jangka masa panjang. 

Ini termasuk pemeliharaan seni bina dan simbol-simbol keagamaan, ritual-ritual dan upacara-upacara, kesenian dan kraf-kraf, serta muzik dan tarian. Akhir sekali faedah dari ecotourism adalah pemuliharaan alam sekitar yang membantu mencegah pembangunan dan amalan yang tidak sesuai yang akan memimpin kepada merendahkan habitat dan pemandangan, kehabisan sumber asli dan menyumbang kepada sisa dan pencemaran.




Persediaan Menghadapi Tahun Pelancongan

Kerajaan Malaysia telah mengisytiharkan tahun 2007 sebagai Tahun Melawat Malaysia (TMM). Kempen TMM yang pertama bermula pada 1990, telahpun menarik sejumlah 7.4 juta pelawat iaitu peningkata 4.8 juta dari tahun sebelumnya. IA adalah kejayaan yang tidak disangka. TMM yang ke dua pula diadakan pada tahun 1994 telah membawa 7.2 juta pelawat meningkatkan pendapatan sebanyak RM8.3 bilion. Penguatkuasa perlancongan telah memulakan satu siri aktiviti promosi yang dapat menaikkan publisiti TMM.

 Hal ini termasuklah road show antarabangsa dan nisi jualan ke negara ASEAN iaitu pasaran terbesar dan ianya akan berterusan ke negara-negara seperti India, Cina, Rusia dan Asia Tengah. Malah, industri perhotelan juga sedang membuat persiapan untuk kemasuka pelancong. Perlancongan merupakan industri terpenting di Malaysia. Tahun lalu memperlihatkan kemasukan 16.43 juta pelancong dengan pendapatan hampir RM32 bilion. Dengan TMM 2007, Kementerian Perlancongan mengharapkan agar ilangan pelancong meningkat 20juta untuk menaikkan pendapatan kepada RM44.5 bilion. TMM merupakan antara cara yabg efektif untuk meningkatkan bilangan pelancong. 

Tahun Melawat Thailand pada 1987 merupakan yang pertama di Asia Tenggara. Ia memperlihatkan peningkatan pelawat sebanyak 23 peratus (3.5 juta) berbanding tahun lepas. Melihat kejayaan Thailand, negara-negara Asia yang lain turut mengikuti langkah Thailand. Kerajaan Malaysia begitu optimistic bahawa TMM pada kali ketiga ini akan mengulangi kejayaan dua TMM lepas. Kerajaan telah meletakkan peruntukan RM149 juta semata untuk memptomosikan TMM 2007. Namun, punlisiti yang negatif mampu mencalarkan imej negara dan merencatkan kedatangan pelancong asing. Oleh kerana itu, kawasan yang perlukan perhatian tambahan adalah keselamatan dan perlindungan. Indeks Jenayah memperlihatkan peningkatan sebanyak 12.6 peratus. Jenayah kecil seperti ragut dan penyeluk saku juga semakin meningkat. Disebabkan ini, kerajaan telah meningkatkan langkah keselamatan memastikan Malaysia adalah tempat yang selamat untuk semua pelancong. 

Kemudahan awam serta pemeliharaan tempat tarikan pelancong adalah bahagian yang perlu diambil kira. Tetapi, perkara terpenting adalah untuk memperbaiki kemahiran layanan tetamu bagi seluruh rakyat Malaysia. Ini merupakan objektif ditubuhkan program ‘Malaysia Welcomes the World’. Tempat yang menarik akan menjadi hodoh serta merta apabila kualiti servis adalah di bawah par. Semua pihak akan memandang kepada industri perlancongan bagi melihat negara ini bersedia menyambut pelancong dari seluruh negara. TMM 2007 bersamaan Sambutan Kemerdekaan Jubli Emas negara akan melibatkan promosi sepanjang tahun. Jika semua berjalan seperti yang dirancangkan, kita akan dapat memasikan perlancongan Malaysia akan mencapai target yang telah ditetapkan sebelum 2010.

Thanks to Eruan