journey without destination

journey without destination

Sunday, December 18, 2011

Analisis Penilaian Kendiri




Sila Terangkan Keadaan Pembelajaran Anda Dalam Semua Bahagian :

1. A) Dari segi Bahan Bacaan, Pemahaman, Kekerapan,  
         Penyempurnaan
           
Dari segi bahan bacaan terdapat sedikit  kesukaran untuk memahami bahan bacaan kerana sebahagian besar bahan bacaan menggunakan bahasa inggeris. Kekerapan penggunaan bahan bacaan juga kurang dan ada juga sesetegah bahan bacaan mengandungi isi kandungan yang tidak lengkap.


      B) Cadangan Penambahbaikan

Mencari lebih banyak bahan bacaan selain bahan bacaan wajid yang disarankan oleh pensyarah. Menterjemah perkataan yang tidak difahami supaya dapat memahami apa yang disampaikan oleh bahan rujukan. Yang penting menggunakan bahan bacaan wajib yang disarankan oleh pensyarah. Mendapatkan bahan bacaan sampingan. Contohnya, di perpustakaan dan kawan-kawan yang lebih dewasa [Senior]


2. A) Dari segi Tugasan, Contoh; Penghantaran, Rujukan

Pengantaran biasanya dilakukan tidak melebihi tarikh yang ditetapkan. Namun, bahan rujukan yang digunakan untuk membuat tugasan terlalu sedikit, iaitu bahan rujukan sendiri [buku teks] dan penggunaan internet untuk mendapatkan maklumat jarang digunakan kerana ketidakcekapan dalam menggunakan komputer terutamanya internet.


   B) Cadangan Penambahbaikan

Bahan rujukan mestilah ditambah iaitu tidak tertakluk kepada buku teks sahaja, bahan rujukan lain mesti digunakan contohnya akhbar-akhbar tempatan dan majalah-majalah berbentuk keilmuan, dan yang penting penggunaan internet kerana terdapat banyak bahan rujukan yang sesuai untuk dijadikan isi kandungan tugasan-tugasan yang diberi.



3. A) Dari segi Kuliah, Contoh Pemahaman semasa Kuliah, Kehadiran

Kehadiran ke kuliah tidak penuh sepanjang semester. Kadang-kadang tidak hadir ke kuliah kerana bangun lewat disebabkan tidur lewat pada sebelah malam, dan ada juga sebab-sebab kesihatan. Tumpuan diberi ketika pensyarah bercakap di hadapan, tetapi kadang-kala tumpuan hilang kerana mengantuk dan tidak memahami apa yang di ajar.

    B) Cadangan Penambahbaikan

Kuliah akan dihadiri pada setiap masa dan waktu yang ditetapkan supaya tidak ketinggalan apa yang dibincangkan oleh pensyarah, nota dan perkara-perkara penting yang dibincangkan oleh pensyarah juga akan ditulis. Memastikan tidur yang secukupnya sebelum kuliah bermula walaupun satu jam sebelum kuliah bermula, ini bertjuan untuk mengelakkan hilang tumpuan semasa pensyarah bercakap di hadapan. Dan yang penting tidak berbual perkara yang tidak sepatunya semasa pensyarah berucap.


4. A) Dari segi Ulangkaji, Contoh Kekerapan

Tiada jadual khusus untuk mengulangkaji pelajaran, ulangkaji hanya dilakukan apabila terdapat waktu terluang, dan ulangkaji hanya dilakukan apabila hampir dengan waktu peperiksaan, ulangkaji juga sering dilakukan berseorangan dan di tempat yang tidak sesuai.


   B) Cadangan Penambahbaikan
   

Jadual untuk ulangkaji akan dirangka dengan teliti supaya tidak berlaku tekanan semasa belajar seterusnya apa yang dipelajari dapat diingati dan difahami. Ulangkaji akan dilakukan diantara 48 jam setelah menghadiri kuliah. Selain itu, ulangkaji akan dilakukan secara berkumpulan dan di tempat yang sesuai. Ulangkaji akan dilakukan dari masa ke semasa supaya sentiasa bersedia menghadapi peperiksaan.


5. A) Dari segi Peperiksaan, Contoh Latihan Menjawab Soalan

Dari segi menghadapi peperiksaan, kurang mengadakan latihan terutamanya latihan menjawab soalan peperiksaan berdasarkan soalan sebenar seterusnya menghadapi kesukaran dalam menjawab soalan peperiksaan kerana tidak mengetahui bentuk soalan peperiksaan. Biasanya latihan menjawab dibuat berdasarkan buku rujukan [buku rujukan sendiri, bukan buku teks wajib yang disarankan oleh pensyarah]

    B) Cadangan Penambahbaikan

Untuk menghadapi peperiksaan latihan mesti sentiasa dilakukan, terutamanya latihan menjawab soalan peperiksaan berdasarkan soalan peperiksaan sebenar, bertanya pada yang lebih mahir dalam hal-hal menjawab soalan peperiksaan seperti Pensyarah dan Senior-senior.


6. A) Dari segi Perjumpaan dengan Pensyarah

Kadar perjumpaan dengan pensyarah adalah kurang, berjumpa pensyarah bila terdapat perkara yang penting. Contohnya, bertanyakan cara bagaimana hendak membuat tugasan dan mengatur kelas tutoria yang tersilap.

      B) Cadangan Penambahbaikan

Kadar perjumpaan dengan pensyarah akan ditingkatkan walaupun tiada hal yang penting, setiap masalah dan kesulitan dalam pelajaran mesti pergi berberjumpa dengan pensyarah untuk menyelesaikan masalah.


Thanks to Fairul Anuar