journey without destination

journey without destination

Thursday, September 15, 2011

Aplikasi Kaedah Penyelidikan Kuantitatif dan Kualitatif







Sinopsis dan Aplikasi Penyelidikan Gunaan dalam Film "Cars The Movie"


1.0  SINOPSIS
       CAR’S THE MOVIE

            Cerita ini adalah berkenaan dengan perlumbaan kereta lumba yang dilakonkan oleh Lighting Mcqueen  sebagai sebuah kereta lumba. Cerita ini berkisarkan tentang kehidupan dan perjalanan yang tiada penghujungnya. Dalam cerita ini hanya terdapat kenderaan sahaja. Lighting Mcqueen yang merupakan sebuah kereta dan sentiasa memenangi setiap perlumbaan yang disertainya. Lighting Mcqueen, pada awalnya boleh dikatakan sebagai sebuah kereta yang individualistic kerana hanya mementingkan kemenangan, kemasyuran dan nasib memang menyebelahinya.

Ketika dalam perjalanan menuju ke tempat perlumbaan terakhirnya Lighting Mcqueen telah tersesat dan memasuki satu Pekan yang kecil dan dia tidak mengetahui kewujudan tempat itu. Pecan itu dikenali sebagai Radiator Spring, jalan 66 di Southwest, USA. Keadaan tempat ituseperti tahun 50-an hingga 60-an dan hanya terdapat bangunan dan kenderaan lama serta keadaan tempat itu yang tidak maju dan mundur.

Setelah beberapa hari tinggal di situ, Lighting Mcqueen telah berlajar tentang makna sebenar kehidupan dan persahabatanyang dia telah lama hilang iaitu kawan-kawan dan keluarganya. Lighting Mcqueen juga telah berlajar dan mendapat pengajaran tentang kehidupan kenderaan atau masyarakat di Pekan itu.

Selain Lighting Mcqueen, antara watak utama dalam ‘Car’s The Movie’ adalah Sally sebagai pemilik motel, Maydy sebagai kenderaan tunda dan Hudson sebagai hakim yang mempunyai banyak pengalaman dan kehidupanya yang penuh misteri. Watak-watak inilah yang memberi kesan yang besar kepada Lighting Mcqueen dalam perjalanan kehidupanya.  Selepas kedatangan Lighting Mcqueen ke tempat itu, banyak perubahan berlaku keatas masyarakat dan pekan itu. Perubahan yang ketara adalah selepas perlumbaan terakhirnya, pekan itu menjadi semakin maju dan terkenal. Begitu juga dengan perubahan dan sikap masyarakatnya.

Akhirnya. Lighting Mcqueen telah berlajar tentang suatu perjalanan kehidupan yang tiada penghujungnya dan suatu yang dilakukanya pasti mempunyi kesan di sebaliknya.

2.0  KAITAN DENGAN PENYELIDIKAN GUNAAN

2.1.  Penyelidikan Gunaan
Adalah bertujuan untuk menangani isu atau masalah, tidak cuba unuk memberi pemahaman yang umum, mencari penyelesaian yang boleh digunakan dalam masa terdekat dan dibuat untuk membuat keputusan.

2.2  Jenis-jenis Penyelidikan Gunaan
Antaranya adalah A)Penyelidikan Penilaian B)Penyelidikan Tindakan dan C)Penyelidikan Penilaian Impak Sosial.

A) Penyelidikan Penilaian

Penyelidikan ini digunakan untuk menilai program, polisi dan suatu strategi. Dalam hal ini, Lighting Mcqueen merupakan sebuah kereta lumba dan dia mempunyai strateginya yang tersendiri iaitu untuk memenangi setiap perlumbaan ini kerana dia telah mempuyai bakat dan kemahiran dalam perlumbaan itu. Begitu juga dengan Sheriff yang merupakan Polis yang telah penjarakan Lighting Mcqueen kerana merosakan harta benda awam di Pekan Radiator Spring. Begitu juga dengan Hudson yang merupakan seorang hakim yang melaksanakan polisi undang-undang serta Sally yang menjadi Peguam kepada Lighing Mcqueen dan telah menjatuhkan hukuman kepada Lighing Mcqueen iaitu di beri hukuman membaiki semula jalan yang telah dirosakkan olehnya dan akhirnya jalan itu siap sepenuhnya.

B) Penyelidikan Tindakan

Penyelidikan ini melibatkan tindakan sosial dan cuba membawa perubahan sosial. Ia mengunakan pengetahuan dan penemuan untuk memperbaiki kehidupan orang yang dikaji. Dalam hal ini, Mcqueen telah tersesat ke tempat yang di tidak pernah pergi dan dia melihat satu perbezaan dan perubahan yang ketara daripada tempat asalnya iaitu tempat itu begitu mundur berbanding tempatnya yang maju dan moden. Di tempat itu juga dia cuba untuk berlumba dengan kereta tempatan dan dia adalah yang paling pantas tetapi pada hakikatnya Radiator Spring merupakan Pekan yang mundur dan sukar untuk membuat satu perubahan yang drastik.

            Di Pekan itu juga masyarakatnya juga telah sebati dengan cara hidup tempatan dan sukar menerima orang luar terutamanya Mcqueen yang telah merosakan harta benda awam. Pada hakikatnya pengetahuan yang di perolehi oleh Mcqueen iaitu pengalaman dan kehidupannya yang lepas iaitu dia telah kehilangan dan merindui kawan dan keluarga akibat daripada mengejar kemasyuran. Selain itu, perubahan sosial yang berlaku adalah selepas perlumbaan terakhirnya Mcqueen telah berjaya membawa perubahan kepada dirinya dan juga masyarakat di Radiator Spring yang mana sebelum itu, masyarakatnya mundur dan perniagaan tidak berjalan dengan lancar tetapi selepas Mcqueen tiba dan melaksanakan misi perlumbaan terakhirnya dan dia telah berjaya dan terkenal. Akhirnya, Pekan itu semakin maju dan perniagaan semakin lancer serta masyarakatnya yang menerima ramai pelanggan dari luar datang ke Peka itu.

C) Penyelidikan Penilaian Impak Sosial

Penyelidikan ini mengkaji tentang kesan daripada perubahan yang dirancang dan untuk memilih polisi dan membuat perancangan. Dalam hal ini, kesan yang dilihat adalah daripada pekan yang maju kepada pekan yang mundur dan berbalik semula kepada pekan yang maju. Ini berdasarkan perancangan yang dilakukan oleh pemeritah atau kerajaan dalam cerita ini iaitu ketika dahulunya Radiator Spring merupakan sebuah pekan yang maju dengan pelbagai aktiviti perniagaan tetapi selepas pembinaan lebuhraya yang merupakan jalan pintas yang terdekat ke pusat Bandar, pekan Radiator Spring menjadi semakin mundur kerana banyak kenderaan mengikut lebuhraya dan tidak lagi melalui jalan pekan itu, inilah yang menyebabkan perubahan yan berlaku.

        Tetapi apabila Lighting Mcqueen tersesat di pekan itu dan tinggal beberapa hari di tempat itu dan Mcqueen juga telah dibaiki oleh Mekanik-mekanik di pekan itu untuk perlumbaannya yang terakhir. Walaupun kalah kerana ingin memolong rakanya untuk menamatkan perlumbaan, Mcqueen telah dianggap sebagai pemenang dan Mcqueen dan rakan-rakanya telah kembali ke Radiator Spring dan pekan itu kini menjadi muju kembali dengan perniagaan baiki kereta, station minyak dan motel semakin maju.

           Selain itu, pada awalnya juga berlaku juga perubahan kepada masyarakat tempatanakibat darapada kedatangan Mcqueen iaitu pada awalnya berlaku kekacauan dan juga jalinan persahabatan antara mereka. Mcqueen juga telah menyedari bagaimana pengaruh dan kesan sosial membentuk  dan mempengaruhi di satu tempat dengan tempat yag lain serta satu kajian dan pengalaman boleh mengubah keadaan seseorang atau sesuatu jika mereka menerimanya.

 Thanks to Dr. Premalatha Karupiah

No comments:

Post a Comment